31 juli 2013

LETTE OG LÆKRE LAKRIDSKYS

 


Sikke nogle fine kys. Lakridskys for at være mere præcis. Jeg har aldrig lavet dem med lakridssmag før, men jeg synes det fungerer ganske godt. Hvis man er til søde sager er kys nok noget nær det bedste. De består stort set ikke af andet end sukker og så er de tilmed lette at lave. Jeg kan i hvert fald garantere et sukkerchock hvis du spiser hele denne portion. 
Og i anledning af, at disse blev fremtryllet, brugte jeg min fine nye sprøjtepose hvortil der hører flere forskellige tyller. Jeg fik sættet af min kære farmor, som jo tydeligvis har forstand på hvad jeg går og mangler. Opskriften lyder som følger: 

Til ca. 30 kys
3 æggehvider
150 g flormelis
1-2 tsk lakridspulver

Pisk hviderne næsten stive og tilsæt flormelis og lakridspulver lidt ad gangen. Pisk i ca. 5-10 minutter til konsistensen er sej og lækker. Kom det i en sprøjtepose med stjernetyl (eller anden) og sprøjt dem ud på en bageplade. Bag kyssene ved 100 grader i 1 time og et kvarter. 

Mine blev sprøde uden på og en smule chewy indeni. Hvis du vil have dem mere eller mindre sprøde kan du altid justere bagetiden. Jo længere tid, jo mere sprød. Men de må ikke tage farve. 
Jeg forestiller mig, at ribs kunne være ganske lækre i selskab med et kys. Det må i hvert fald være noget af en kontrast. Og en fryd for øjet. Haps!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar