28 juli 2013

DETOX-SALAT MED BLOMKÅL, GULERØDDER OG SOLSIKKEKERNER



Hold da op for en fancy overskrift jeg fik bikset sammen dér. Den dækker over denne sprøde salat jeg har lavet flere gange de sidste par dage. 
Jeg blev inspireret af et billede på Pinterest (det sker tit) og jeg klikkede derfor ind på opskriften bag billedet. Jeg følte stor trang til at prøve noget lignende, så det gjorde jeg. Jeg synes egentlig denne version kan minde meget om en råkost, men hvis man finder den rette balance mellem blomkål og gulerødder, bliver det endnu bedre end nogen råkost jeg i mit (korte) liv har smagt.  
Salaten kan selvfølgelig varieres, så den smager ligesom man selv vil have den. Jeg overvejer om broccoli, kikærter eller granatæble vil passe til ... Opskriften er beregnet som tilbehør til ca tre-fire personer:

Kilde: oh she glows
½ blomkålshoved 
3 gulerødder
1 håndfuld finthakket persille
½ dl solsikkekerner
½ dl rosiner
½ citron, saften af
2 spsk olivenolie
½-1 tsk ahornsirup

Riv blomkål og gulerødder og kom det i en skål (du kan også tage din foodprocessor i brug, hvis du er den heldige ejer af sådan én). Tilsæt derefter persille, solsikkekerner og rosiner. Rør citronsaft, olivenolie og ahornsirup sammen og hæld det over. Vend det hele sammen og smag til. Forholdet mellem sur og sød kan let reguleres, så det passer dine egne smagsløg. 

Nyd salaten i sommersolen med et glas isvand og føl dig sommersund!


2 kommentarer: