13 marts 2013

RØDKÅLSSALAT MED ÆBLE, APPELSIN OG VALNØDDER

På trods af at kalenderen viser forår, og snart har gjort det i to hele uger, har det hele dagen drysset med sne... Kan det ikke snart blive 20 grader og is-vejr?! Da det ikke ser ud til at ske lige foreløbig ser jeg den perfekte anledning til at lave en lidt vinterlig salat. Faktisk kan jeg godt lide konceptet om at spise efter årstiden og da vejret siger vinter, så må det være vinter. Denne salat indeholder oveni købet mange gode vitaminer, som de fleste af os ikke ligefrem har overflod af for tiden. Rødkål indeholder både A-, B- og C-vitamin samt kalium - så hvorfor ikke kreere en lækker salat med lækre frugter og nødder? Ingredienskombinationen præsenteres lidt længere nede på siden.

Til 4 personer + rest:

500 g rødkål
1 æble
2 appelsiner
40 g valnødder

Appelsinsaft 
Æblecidereddike 
Rapsolie
Akaciehonning
Friskkværnet salt og peber

Snit rødkålen så fint som du ønsker. Skær æblet i tynde skiver eller tern og fileter appelsinerne. Rist valnødderne på en tør pande ved middel varme i 5 minutter til smagen bliver fremhævet (på den gode måde). 
Hæld saften der ligger på brættet fra appelsinfiletteringen i en lille skål sammen med lidt æblecidereddike, rapsolie og akaciehonning. Jeg kan ikke sige det præcise forhold, da det i høj grad er en smagssag. Til min dressing brugte jeg dog mest appelsinsaft og mindst olie. Kom lidt salt og peber i og rør til honningen er nogenlunde opløst. Hæld den over salaten og lad gerne salaten stå i køleskabet en times tid inden servering. Det bliver den bestemt ikke dårligere af! 



2 kommentarer:

  1. Mmmh, denne er en af mine favorit vintersalater - synes især den går godt til en gang flæskesteg B-)

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan jeg godt forstå - den er også blandt mine vinterfavoritter!

      Slet