24 marts 2013

DADEL-KUGLER MED MANDLER, CHOKOLADE OG APPELSIN


Det er snart påske og det skal da lige markeres på bloggen med en lille lækker snack. Dadel-kuglerne kender de fleste nok, men jeg synes alligevel denne version er værd at vise frem på bloggen! Disse små mundrette bolde er en god substitut for sukkersøde småkager købt i et supermarked. De er ganske fri for sukker, mel og smør, så du kan spise dem med bedre samvittighed end så meget andet. Jeg fik lavet mig en ordentlig portion, da jeg tænkte at jeg ligeså godt kunne være produktiv nu hvor køkkengrejet alligevel skulle i sving! Her kommer opskriften:

Til ca. 55 stk:
350 g dadler
75 g mandler
75 g god mørk chokolade
1 dl kokos
1 dl ægte kakao
0,75 dl friskpresset appelsinsaft
1 spsk rapsolie
Evt skallen af ½ øko appelsin 
Kakao, kokos, sesamfrø til at trille i


Start med at hakke mandlerne og chokoladen forholdsvist fint eller kør det en tur i en minihakker. 
Blend dadlerne, appelsinsaften og olien til en ensartet masse. Bland derefter alle ingredienserne sammen og blend en smule mere. Jeg benyttede mig af en stavblender og det fungerede fint. Form massen til små kugler og tril i kakao, kokos, sesamfrø, pistaciekerner, hakkede nødder eller hvad du end kan finde på. 

Jeg ønsker jer alle en dejlig påske og ferie for dem som er så heldige at have fri. Jeg  har selv påskeferie og jeg tager en tur til Budapest i morgen med gode veninder! Det bliver skønt. Håber også at I skal lave noget skønt - man kan jo altid starte med at invitere gode venner på en kop kaffe og en dadelhapser?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar