16 august 2012

EDINBURGH & LONDON

Bloggen er stået op og er ikke længere på sommerferie!!!
I dette indlæg vil I have mulighed for at snuse lidt til (nogle af) mine gastronomiske oplevelser fra Edinburgh og London denne sommer, og samtidig kan I jo lige lure på et par af de steder mit madsind har befundet sig den seneste tid. Dette er IKKE en gastronomisk guide eller leksikon (det mindste til dato) med svar på alle tænkelige spørgsmål vedrørende den skotske eller engelske madkultur. Ej heller er det en gastronomisk Edinburgh- eller Londonguide, men ganske simpelt nogle snapshots fra visse af de steder jeg har fået indtryk under mit ophold - hovedsageligt gastronomisk, men også visuelt. 
På billedet: gnocchi med chili-tomatsauce, ost og pyntet med grønt
EDINBURGH: På den autentiske italienske restaurant Ecco Vino (link) kan der nydes en rigtig italiensk middag eller hvis sulten ikke er tilstrækkelig; et godt glas rød- eller hvidvin (eller begge dele) med en oste- eller tapastallerken til deling. Stedet er hyggeligt, småt, med vinflasker op og ned ad væggene, rigtig sødt og professionelt personale og en skøn atmosfære. Jeg kommer igen! 
Adresse: Ecco Vino, 19 Cockburn Street, Edinburgh EH1 1BP, Scotland. 

På billedet: suppe med kongerejer og kinesiske grøntsager. Nudler med kongerejer og friske bælgærter. Dertil jasminthe
 LONDON: Inden du træder ind i spiselokalet på den kinesiske Royal China (link) bliver du, af et skilt, bedt om at fjerne enhver form for tyggegummi-lignende føde fra din mund. God start. Bygningen ligner mest af alt et hotel og det gør indretningen faktisk også til forveksling. Restauranten er nævnt i Michelin-guiden, men er ikke indehaver af en af de eftertragtede stjerner. Jeg er ligeglad. Bare de serverer god mad. Og ja, de serverer god mad! Faktisk den bedste suppe jeg i mit liv har smagt (specielt hvis man lige minimerede indtaget af den friske koriander) - det smagte lige lovligt kraftigt. På stedet arbejder udelukkende kinesere og der kommer også kinesere og spiser (altid et godt tegn). Ellers har jeg ikke andre kommentarer end: lækre rejer!!! Find menukortet her
Adresse (der findes flere under samme navn): Royal China, 24-26 Baker Street, London, W1U 7AB, England
  
Til venstre: sultne mennesker. Til højre: madbod med macarons, kæmpekys og kager i alle afskygninger
Greenwich Market er noget af det hyggeligste. Hvis I er til markeder, god takeaway og en god kys-kage er det helt klart et besøg værd. På markedet er der udover madboder også kunst-, smykke-, tøj- og legetøjsboder at finde. Så hvis du har planer om en tur ud og se stedet hvor vores allesammens "mean time" helt præcist befinder sig, så synes jeg helt klart det er et besøg værd. 

Til venstre: asiatisk madlavende transvestit (første jeg har set live). Til højre: Mand der leger kok
Flere billeder fra Greenwich Market som i øvrigt også er indehaver af en hjemmeside. Find den her (link)

Hvis du kommer til Greenwich eller bare i nærheden vil jeg (næsten) forbyde velfungerende homo sapiens at gå forbi isbiksen kaldet Black Vanilla (link). Deres is er så uforskammet lækker at det er svært at forestille sig. Lad mig bare sige, at det er første gang jeg i mit liv har smag pistacie-is, som rent faktisk smager af pistacie. Det må slå alt. Sådan er det. Derudover fik mine smagsløg fornøjelsen af at teste; salted caramel, chocolate, vanilla and strawberry (ja - vi blev nødt til at smage hinandes).

På billedet (fra venstre): Big Ben, Hr. Egern, London Eye

1 kommentar: