20 juli 2012

SORBET MED JORDBÆR OG RIBS

Hej folkens. 
Som I nok har bemærket har der ikke været den store aktivitet herinde på det sidste. Det skyldes til dels, at jeg har været en tur på Kreta med mine to skønne veninder og derfor ikke havde mulighed for at komme til tasterne. Men fakta er, at jeg hader dårlige undskyldninger og vil derfor, fra nu af, så vidt mulig undgå at hælde en masse ævl i hovedet på jer - medmindre det er noget I efterspørger. 
Nu til det sjove: Jeg har lige spist jordbær-ribs-sorbet og føj hvor er den lækker. Jeg kan faktisk godt tillade mig at sige det, da det ikke engang er mig selv, der har fremstillet den, men derimod min kære veninde fra Jylland som jeg havde besøg af for nylig. Eller jeg tror måske, jeg har været med til at plukke ribsene - men så heller ikke meget mere end det!  Hvis I kunne tænke jer opskriften på denne herlighed, så kig med her: 


1500 g ribs
6 dl vand 
sukker
500 g jordbær
saft fra 1 citron
12 past. æggeblommer
7 dl sukker
9 past. æggehvider

Det du gør, er: at skylle ribsene og komme dem i en gryde med vand og sukker til det dækker. Bring det i kog under omrøring og lad derefter blandingen køle en smule af. Grydens indhold hældes gennem en si, eller gerne et afdrypningsnet, hvis man er den heldige ejer af sådan et. Kom ribssaften og de friske skyllede jordbær i en blender og blend til massen er jævn. Pres citronensaften i blandingen og rør. Pisk æggeblommer og sukker (de ca. 7 dl) til en hvid skummende masse, som røres i frugtmassen. Pisk hviderne stive og vend dem forsigtigt i. Isen kommes i fryseren - så kommer den sværeste del af processen: at vente... (Se en film og drik noget te med dine veninder eller familie, så går det lidt lettere). 

Jeg vil vurdere, at det er en himmerigsmundfuld; søde danske jordbær forenet med de syrlige ribs fra haven. Så bliver det ikke meget bedre. Jeg sidder nu og nyder synet af mit tomme is-glas og tekruset ligeså. Det eneste der stadig er som på billederne er roserne. Det kunne til forveksling ligne en sommerudgave af Valentines Day. 
P.S. Hvis du laver denne portion sorbet får du omkring 4,5 liter - og lige pludselig er der ikke mere tilbage (det er heldigvis ikke sket for mig endnu!!)

Der er flere lyserøde billeder nedenfor - kig selv.

// PIL

P.S. Hvis du laver denne portion sorbet får du omkring 4,5 liter - og lige pludselig er der ikke mere tilbage ... Det er heldigvis ikke sket for mig endnu!!


4 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert og sommerligt ud - og så med ribs, som smager noget så skønt! (:

    - Anne

    SvarSlet
  2. Det er virkelig også godt! Og ribs jo nærmest indbegrebet af sommer - og som du siger, smager de skønt :-) God dag!
    Kh. PIL

    SvarSlet
  3. Jeg elsker hjemmelavet is. Tak for sorbet opskriften.
    Her er min opskrift på hjemmelavet is: http://www.madopskrifter.info/hjemmelavet-vanilje-is-med-chokolade-stykker/

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Vila. Og tak for opskriften - det ser lækkert ud!
      Du må ha' en god dag

      Slet