06 juni 2012

RABARBER # 2 - SAFT


Hvis I er ligeså tossede med rabarber som jeg, så er det bare med at læse med. Denne gang er det en sommerlig rabarbersaft jeg vil dele med jer. Til saften skal der bruges:


500 g rensede rabarber
1 liter vand
175-200 g sukker
1 økologisk citron
evt. en vaniljestang uden korn

Skær rabarberne i stykker på ca. 1-2 cm. Skyl og skær citronen i 4 stykker. Brug evt. vaniljestangen (uden korn) når du alligevel laver rabarbercrumle (link). Kom alle ingredienser i en gryde og lad det småkoge i 5 minutter. Lad blandingen stå og trække en halv times tid - uden at røre rundt i det. Den let afkølede saft sis til alt saft og kraft er medtaget. Saften hældes på flasker, kander eller hvad man nu synes er passende. Der bliver ca. 1 liter saft af denne portion. Jeg lavede dobbeltportion med kun én citron og vaniljestang - og det smager skønt! Jeg synes endda den kan konkurrere med min mormors hjemmelavede hyldeblomstsaft, som ellers er min yndlings-sommer-saft. Har I en favoritdrik når der er sommer i luften? 



BLANDINGSFORHOLD
[1:0] Billedet til venstre viser raberbersaften i sin koncentrerede form. Smager godt hvis man er en sukkergris!

[1:1] Halv vand, halv saft er en god sommersaftevand. Tilpas sød - tilpas rabarberagtig smag.


[1:2] Billedet til højre viser rabarbersaften i blandingsforholdet 1 saft : 2 vand. Det smager af vand med rabarbersmag. Ikke så sødt!



Det var en lille blandingsguide til denne saft, som jeg på det kraftigste kan anbefale - specielt hvis du er ejer af en have inklusiv rabarber. Uhmmm at smovse rabarbercrumble med rabarbersaft! Dét er sommer.



Mange rabarberglade hilsner

// PIL



2 kommentarer:

  1. Du gjorde mig nysgerrig med din kommentar på mit konkurrenceindlæg, så jeg måtte lige ind at kigge, og det må jeg nok sige! Hvor ser det hele lækkert ud! Du er lige røget på min Bloglovin'. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for de søde ord! Det er jeg glad for du synes.
      Dejligt du følger med ;-)

      Slet