09 april 2012

DADEL KONFEKTKAGE



Hej folkens - håber I har haft en dejlig påske. Det har jeg i hvert fald! Kunne dog godt bruge et par dage til, men sådan er det vel altid med ferier. Jeg har på denne regnvåde anden påskedag vovet mig ud i køkkenet og kreeret denne delikate konfektkage! Den er virkelig god og har en dejlig intens smag. Den bliver dog lige 100 procent bedre med en klat flødeskum på toppen. Hvis du kunne få lyst til bage én magen til, vil du behøve:
125 g dadler
200 g mørk chokolade
50 g valnødder
50 g smør
3 æg

Dadlerne udstenes og hakkes fint sammen med nødder og chokolade (her ville det være optimalt at eje en foodprocessor), men jeg fik på mystisk vis klaret det i blenderen. Smørret smeltes og kommes i. Æggenes blommer tilsættes blandingen. Hviderne piskes stive og vendes forsigtigt i dejen. Hvis dejen inden hviderne kommes i, er alt for "hård" dvs. sagtens kunne gå for at være en romkugle, så tilsæt en smule mælk (eller vand for den laktosefri version) til den er mere smidig og først derefter tilsættes de luftige æggehvider. Dejen kommes i en smurt form (ca. 20 x 15 cm) og bages ved 185 grader i 40-45 minutter. Lad kagen køle af og servér med flødeskum! 

TIP: andre nødder kan også anvendes f.eks. pecannødder, hasselnødder osv


Speaking of cakes, kender I bloggen 'copenhagencakes'? Den er virkelig et besøg værd og fyldt med sprøde opskrifter på søde sager. MÅ lave den koldskål snart...

P.S. synes lige I måtte se mit fine "påskeæg" jeg har erhvervet her i påsken. Der var hele tre af de fine potter i æsken og man kan selv skrive og tegne på kridttavlerne, alt efter hvad indhold man vælger at komme i. Tror det må blive til basilikum, purløg og persille... eller vent, måske dild eller mynte. Kan ikke helt beslutte mig, men basilikum er et sikkert hit for mit vedkommende. Hvad er jeres yndlingskrydderurt?


Follow my blog via bloglovin or facebook fanpage


Madglade hilsner
// PIL




2 kommentarer:

  1. Hvor er det sødt af dig at skrive så fine ord om min blog, tusind tak :) Mega lækkert opskrift på konfektkage, den vil jeg lave en gang :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skam en fornøjelse at dele kendskabet til din blog med andre!
      Og det er helt klart en kage jeg kan anbefale! Glæder mig til at høre om resultatet :)

      Slet